Życie muzyką i z muzyką |
Szkoły Muzyczne YAMAHA dysponują wszystkimi potrzebnymi programami i dobrze wykształconymi nauczycielami, aby umuzykalniać dzieci od 4 miesiąca życia. Bezszwowo" połączone programy, przeznaczone odpowiednio do wieku dzieci, a także metody i sposoby nauczania, umożliwiają każdorazowo optymalne wykorzystanie otwartego rozwojowego okna czasowego". Młodzież i dorośli mogą na najprzeróżniejszych instrumentach urzeczywistniać swoje muzyczne marzenia we wszystkich muzycznych stylach od baroku do rocka". Od dziesięcioleci jesteśmy wyspecjalizowani w indywidualnym i grupowym nauczaniu przez zabawę.
|
Słuchanie muzyki... |
... jest dla 90 - 95% młodzieży w naszym kraju najpopularniejszą formą spędzania wolnego czasu - potwierdzają to wszystkie badania. Muzyka, a w szczególności rytmika, jest prawdziwym "światowym językiem", który jest rozumiany przez większość ludzi w takim samym stopniu. To jest właśnie ta istotna różnica pomiędzy muzyką, a innymi stosowanymi środkami komunikacji. Słowo, pismo, obraz, mowa ciała są różne w różnych krajach i różnie są też interpretowane. Ich poprawne zrozumienie wymaga specjalnego wykształcenia i intensywnych treningów. Muzyka zaś działa bezpośrednio na duszę i wpływa na uczucia oraz sposoby zachowania.
|
Muzykowanie... |
... jednego człowieka lub wielu ludzi wytwarza fale dźwiękowe, zróżnicowane wysokościowo dźwięki, brzmienia i rytmy, które nas poruszają, wzruszają i pobudzają. Tych oddziaływań nie możemy uniknąć, ponieważ jako ludzie posiadamy wprawdzie powieki na oczach, które możemy w razie potrzeby zamknąć, ale nie mamy "klapek na uszach". Wszystko co słyszymy zawsze musimy przyjąć. Nie zapominajmy: MUZYKOWANIE SPRAWIA RADOŚĆ. Przeżycie tego, jak moja gra przemawia do innych, wysiłek, aby móc zagrać i przeżyć dany utwór muzyczny, przynoszą głębokie zaspokojenie
|
Muzyka i muzykowanie wspierają społeczne zachowanie. |
Dzieci i młodzież zajmujący się muzyką wykazują wyraźnie bardziej harmonijne społeczne zachowanie niż ci, którzy nie muzykują. Związek pomiędzy muzyką klasyczną a zmniejszaniem agresji jest dowiedziony. W Newcastle stwierdzono drastyczny spadek wandalizmu w publicznych środkach transportu od kiedy na dworcach grana jest muzyka klasyczna. Roczny bilans strat został pomniejszony o ponad 700 000 €.
|
Muzyka i muzykowanie wspierają rozwój inteligencji. |
W Berlinie, w trwającym przez sześć lat studium nad szkołami podstawowymi okazało się, że u uczniów po 4 latach szkoły i regularnej grze na instrumencie doszło do wyraźnego wzrostu współczynnika IQ. Również dzieci zaniedbane społecznie i słabiej wspierane w rozwoju duchowym czerpały korzyści z rozszerzonego wychowania muzycznego.
|
Muzyka i muzykowanie wspierają wydajność mózgu. |
Nowe badania nad mózgiem dostarczają nam neurobiologicznych i neurofizjologicznych odkryć. Słuchanie muzyki i jej tworzenie wspiera połączenie między obiema półkulami oraz ich aktywność. Każdy fragment muzyczny składa się
|
Muzyka i muzykowanie wspierają całościowy rozwój, jak żadne inne działania. |
Gra na instrumencie jest jedną z najbardziej kompleksowych ludzkich czynności. Już przy najprostszych fragmentach są absorbowane zdolności intelektu (pojmowanie), ogólnej i precyzyjnej motoryki (chwytanie), emocji (wzruszanie) i zmysłów. Koordynacja rąk i palców na strunach lub klawiszach wymaga wyraźnej, precyzyjnej motoryki i wyobraźni przestrzennej. Granie z nut wymaga szybkiego i jednoczesnego przerabiania informacji w ekstremalnej ilości i zawartości (nuty, tempo, natężenie dźwięku, konfiguracja muzyczna itd.) Abstrakcyjne i kompleksowe myślenie są aktywizowane również przy słuchaniu granego właśnie utworu. Przy żadnej innej czynności - jak przy muzykowaniu - dziecko nie musi podejmować jednocześnie aż tylu decyzji i realizować ich stale przez dłuższy czas.
|
Muzyka i muzykowanie wyraźnie zapobiega słabej koncentracji dzieci. |
Niektórzy badacze muzyki twierdzą, że muzykowanie pobudza i rozwija również zdolność zarządzania i wspomaga szczególnie mile widziane przez gospodarkę i przedsiębiorstwa umiejętności dostosowania się do sytuacji, które wyrażają się w graniu zespołowym, emocjonalnej stabilizacji, sumienności w graniu i kreatywności przy interpretacji jakiegoś dzieła muzycznego.
|
Muzykowanie jest królewską drogą... |
... takiego wychowania, które ma na celu rozlegle wykształconą osobowość. Wychowanie muzyczne daje dzieciom przede wszystkim szansę radosnego przeżywania muzyki wszystkimi zmysłami i przy pomocy możliwości samo realizowania się |